Jdi na obsah Jdi na menu
 


SLOVÁCKÁ MARIÁŠOVÁ UNIE

Pravidla soutěžního mariáše pro „Slovácký mariášový okruh“

(platná od 1.10.2011)

 A) Herní ustanovení

1.   Hraje se s kartami zvané pikety. Hraje se mariáš ve 3 hráčích tzv. trojkový, mimořádně  může výbor SMU u jednoho nebo dvou stolů povolit pauzírovaný mariáš ve 4.  Hráči u každého stolu zasedají za sebou v pořadí: hráč A, hráč B, hráč C, v případě 4 hráčů: hráč A, hráč B, hráč A+ a hráč C a to ve směru rozdávání karet. Zapisujícím hráčem u každého stolu je hráč A, pokud se hráči mezi sebou nedohodnou jinak. Výherce zaznamená 5 bodů, druhé místo 3 body, třetí místo 1 bod. Při rovnosti Kč se body dělí buď 4 - 4 - 1 nebo 5 - 2 - 2. Při hře 4 hráčů ( pauzírovaný mariáš ) se body dělí 5 - 3 - 2 -1.

2.   Hraje se 1 Kč mariáš. Červené jsou jen herce. Hraje se nad sto i pod sto, přičemž za černou desítku se přičítá 2 kč a za červenou 4 kč..

3.   Balíček karet se míchá jednou až třikrát.Karty se snímají a to nejméně dvě z vrchu nebo dvě ze spodu. Karty se nesmí slízávat, odčítávat či odlistovávat a to jak z vrchu tak ze spodu. Karty snímá volící hráč, po sehrávce skládá karty rozdávající.,karty se nesmí řezat. Pokud se hra nehraje, tak se karty pouze složí a položí bez překládání. Za řezání, je stejný postih jako za špatné rozdání nebo dvojí míchání.

4.   Rozdává se klasicky a to: volícímu hráči sedm karet, dvakrát po pěti kartách a pak třikrát po pěti kartách. Rozdávání „do plných“není dovoleno a je považováno za renonc.

5.   V průběhu jednoho kola (rozumí se jedno střídání u stolu) se může každý hráč dopustit jednoho chybného rozdání, jednoho chybného míchání a jednoho řezání  aniž by následoval nějaký postih. Při druhém a každém dalším chybném rozdání, míchání nebo řezání uhradí chybující hráč každému hráči u stolu částku 2 Kč a rozdá znovu.

6.   Volící hráč volí z prvních sedmi karet nebo z druhých pěti karet tzv. „z lidu“. Aktér je povinen při všech hrách odložit jasným způsobem a odděleně od zvolené karty dvě karty najednou do talonu. Odkládání karet do talonu po jedné je považováno za renonc. Pokud při betlu či durchu položí mimo talon ještě jednu kartu, má se za to, že touto kartou bude vynášet. Po schválení hry nebo ukončení flekování může být tato karta otočena kterýmkoli hráčem a považuje se za výnos.

7.   Hráčem odložený talon lze měnit či do něho nahlížet jen do té doby, než hráč řekne slovo barva, případně oznámí druh hry, která se hraje (betl, durch, 107).. V průběhu hry má každý hráč právo shlédnout pouze poslední ukončený zdvih.

8.   Talon po zahájení hry nepatří žádnému hráči a musí zůstat odděleně. Každý hráč musí své zdvihy ukládat u sebe i při betlu a durchu. Nikdo jiný nemá právo se zdvihy manipulovat ani po sehrávce. Při podezření na renonc lze po sehrávce požádat o shlédnutí všech zdvihů a talonu.

9.   Změnit již ohlášenou hru (např. při přeřeknutí), lze jen tehdy, nebyla-li dosud okomentována.

10. Při schvalování,  flekování a otočení je nutno striktně dodržovat sled hodinových ručiček jeden po druhém až se kruh točení ukončí. Nedodržení tohoto ustanovení je považováno za renonc.

11. Hráči jsou povinni se ke hře vyjádřit zřetelně slovem a nijak jinak.

12. Pokud má hráč loženou hru, musí po jejím ohlášení , okomentování a sehrání prvního zdvihu všichni hráči složit a otočit karty na stůl.

13. Sedma je prohrána není-li uhrána v posledním zdvihu, a když i přebije kterýkoli z hráčů.

14. Hra sto a sedma se musí uhrát celá. Při neuhraní sto nebo sedm je prohrána celá hra.

15. Hlášená stovka se hraje jen na jednu hlášku. Při hře nad sto a pod sto platí i další hlášky ale stovka se počítá pouze na první hlášenou hlášku. Uhraná tichá sto se počítá jako další flek. Protihráč může hlásit sto.

16. Hlášky se nepočítají, pokud nemá tato strana alespoň jeden zdvih (štych).

17. Volící hráč nemůže nabídnout zaplacení hry, (musí se při fleku hra sehrát). Pokud volící hráč zapomene volit může (musí) hrát žebráka (betla) nebo durcha. Desítky a esa nelze shodit do talonu. Shození desítky nebo esa do talonu je považováno za renonc s výjimkou hraní betla nebo durcha.

 B) Stupně her a sazby v Kč ( 1 korunový mariáš)

Schválená (neflekovaná) hra                        1 ,-             v hercích         2 ,-

                        Sedma tichá                           2 ,-                                    4 ,-

                        Sedma hlášená                      4 ,-                                    8 ,-

                        Sto hlášená                            4 ,-                                    8 ,-

                        Sto a sedma hlášená              8 ,-                                   16 ,-

                        Betl                                         5 ,-

                        Durch                                     10 ,-

                        Betl ložený                              10 ,-

                        Durch ložený                           20 ,-

 Každý flek násobí hlášenou hru (2 krát), rovněž každý „Re“ násobí tuto hru opět 2 krát, atd.. Při flekované hře uhrané 100 rovněž násobí hru 2 krát. Červené jsou dražší, rovněž ve všech stupních 2 krát.

C) Renonc ve hře je:

1.   Druhé a každé další špatné rozdání v jednom kole, špatné míchání a řezání karet.

2.   Rozdání do „plných“.

3.   Nesprávné sejmutí karet.

4.   Zahození esa nebo desítky do talonu (mimo betla a durcha).

5.   Nesprávný počet karet v talonu (méně nebo více než 2).

6.   Nesprávný počet karet v rukou kteréhokoli hráče.

7.   Nezeptání se na barvu před ohlášením hry (mimo betla, durcha a 107).

8.   Nedodržení pořadí (postupu) při schvalování hry a při flekování.

9.   Změna talonu či nahlížení do talonu, pokud již byla hra komentována.

10. Nepřiznání barvy.

11. Nepřebití nižší karty.

12. Neoprávněné vynesení, předhození karty.

13. Neoprávněné sebrání zdvihu (štychu).

14. Vynešení hlášené sedmy dříve než v posledním štychu, pokud nebyla vyřazena jako poslední trumf.

15. Různé náznaky, signály, které ovlivňují hru,  případné prozrazování karet.

16. Neodložení talonu najednou.

 D) Renoncem není:

1. Neurážející mariášnický humor.

2. Zahození hlášené sedmy nebo trumfu do talonu (mimo desítky a esa).

E) Ohodnocení a placení renonců:

1.   Suma po 2,- Kč oběma protihráčům za renonc v bodech 1,2,3,5,6,7,8,9.

2.   Po 20,- Kč oběma protihráčům za renonc v bodech 4,15.

3.   Volící hráč dopustivší se renonce podle bodů 1,11,12,13,14 zaplatí každému protihráči sumu, která byla nahlášená a naflekována. Pokud se dopustí takovéhoto renonce jeden z protihráčů volícího hráče, zaplatí částku nahlášenou a naflekovanou svému spoluhráči a hráči volícímu sumu dvojnásobnou.

F) Řešení renonců ve hře:

1.   Strana, která udělala renonc okamžikem po dokázání tuto sehrávku prohrála.

G) Reklamace renonců:

1.   Reklamace všech renonců je možná jen do složení karet k rozdání. V dalších sporných případech toto řeší rozhodčí, kteří jsou oprávněni rozhodnout i další případy zde neuvedené.

2.   V každém turnaji se na začátku stanoví tři rozhodčí z řad hráčů. Ti  se musí řídit pravidly a soutěžním řádem.